Voor de makers: meten is weten
Meten is weten. Drie woorden die in mijn vorig leven als marketeer bij wijze van spreken boven mijn bed hingen. Maar ook in podcastland is dat het geval. Als maker wil je op een bepaald moment weten wie jouw luisteraar is, vanwaar ze komen én hoe je zo lang mogelijk interessant blijft. Is het niet voor jezelf, dan voor een mogelijke mediapartner of sponsor.
Spotify gaf recent voor het eerst cijfers vrij rond podcastluistervoorkeuren (hoge score op Scrabble gegarandeerd!) onder de naam Fan Studies. Gezien ze op een schatkist aan data zitten en ze in de toekomst voluit de podcastkaart gaan trekken, geeft dit heel interessante inzichten.
Een van de conclusies uit hun studie is dat, afhankelijk van je genre korter niet altijd beter is, vooral niet in een tijd waarin hapklare content alomtegenwoordig lijkt. True crime luisteraars zijn hier het ideale voorbeeld van: zij luisteren alles wat moord en brand schreeuwt tot de laatste seconde uit.
Over populaire genres valt ook wat te zeggen. Luisteraars over de hele wereld hebben een breed scala aan favoriete genres, maar in vergelijking met het gemiddelde van het wereldwijde publiek hebben sommige regio’s duidelijke favorieten. We zien bijvoorbeeld dat Latijns-Amerika in vergelijking met andere regio’s dol is op fictie-podcasts, terwijl de VS en Canada meer van Kids & Family houden en Aziatische landen meer houden van religie & spiritualiteitspodcasts.
Wat kan je hier zélf als maker uithalen? In eerste instantie zou ik zeggen: maak vooral wat je graag maakt.
En staar je dus niet blind op wat populair is.
Zelf geloof ik heel hard in fictie podcasts (een revival van de luisterspelen van weleer) dus misschien volgen we binnenkort wel de trend die nu in Latijns-Amerika te zien is.
Time will tell. Of Spotify :-)